I have visual!

Vad har du hänt sedan sist ni hörde något från oss?

En hel del faktiskt. Vår utbildning i VFR-flygning ("vanlig" visuell flygning) är över efter veckorna i alperna och sedan dess har vi gått in GHU:ns sista skede. IFR-skedet.

"IFR" innebär flygning med hjälp av instrument i helikoptern, radiofyrar på marken och stöd av radar. Detta kan komma väl till pass när sikten är begränsad eller obefintlig, såsom vid dålig väderlek eller flygning på natten utan bildförstärkare.

Skedet inleddes först med en vecka fullproppad med teori, för att göra oss fäiga att överhuvudtaget börja träna instrumentflygning. Det var "de vanliga" teoridelarna som  kördes igenom. Lite navigation, lite lufträtt, lite avionik, lite radiokommunikation, och så vidare.

Det första flygdelen handlade om att helt enkelt kunna manövrera helikoptern på olika vis i lufthavet utan några visuella referenser, som t.ex. när man flyger inuti ett moln. Att accelerera farten, minska farten, öka i höjd, minska i höjd, svänga med olika graders rollattityd, hålla fart och attityd medan du svänger och samtidigt sjunker, osv.

Det innebar tre veckors ren koordinations- och hjärnträning och även om det kan låta simpelt och "basic", så var det inte utan att man klev ur simulatorn efter varje pass med en bra svettpöl på rygg och ben!

De tre grundläggande flygveckorna avslutades med en "releaseflight", en mindre checkflight kan man säga, som användes som en kontroll av vår utbildningsståndpunkt och IP:ns metoder. Alla i klassen blev godkända och gick därmed vidare till nästa fas i IFR-skedet! Det är "Enroute flying" i simulator, vilket är klassiska flygpass mellan olika flygplatser där man över olika procedurer för landning, start och att ta sig mellan olika punkter. Efter ytterliggare ett antal eckor i "simmen" kommer vi stiga ut i den riktiga världen och göra samma sak, fast med riktiga helikoptrar, riktigt väder, ritkiga flygplatser och riktiga flygledare!

Varje flygpass är 2 timmar och 15 minuter långt och man är ganska mör i skallen efter en vända i cockpit. För även om själva manövrerandet av helikoptern är väldigt lugnt och enkelt så är det nu så mycket annat som är svårt, jämfört med det tidigare VFR-skedet. Nu måste man kunna läsa mycket text, figurer och kartor, samtidigt som du lyssnar på radiofrekvenser, förbereder nästa "Approach" och ställer in alla dina instrument för att det skall vara möjligt.

Under 2 timmar och 15 minuter har man inte många sekunders ledig tid. Hjärnan, munnen och händerna går i ett!

Självklart skall varje pass förberedas noga, så efter någon månads frist från planeringsbordet är nu våra kvällar åter ämnade åt planering och förberedelser för nästa flygpass. Men det är inte längre lika tidskrävande och även om det fortfarande är teorilektioner parallelt så är det vårkänslor även på denna front. De senaste veckorna har färgats både av nyhetens behag över det nya flygsättet men också av en mindre arbetsbörda. Vi har redan diskat av en tenta i radiokommunikation för IFR-flygning och för var sådan tröskel som passeras så känns allting lite enklare, lite skönare!

Det hjälper säkert till att vi har fått ordentligt vårväder här nere nuförtiden, med temperaturer runt 20 grader och ordentligt med sol (När inte vårens oberäkneliga regnbyar dundrar in förstås...!)

Hoppas ni har det bra och också snart får börja känna på våren hemma i Sverige!

Tschüss!

/GHU 101

Kommentarer
Postat av: Anonym

Spännande inlägg, som vanligt!



Jag har endel frågor som skulle vara kul om ni ville svara på.



Vad händer sen när ni kommer tillbaka till sverige, först en termin på karlberg igen?

Vad händer efter det?



Vilka maskiner kommer ni flyga?



Hur mycket kommer ni flyga sen ute på flottiljen, när ni är färdigutbildade?



Hur ser det ut om man har kontaktlinser/glasögon och vill bli helikopterpilot i flygvapnet?



mvh A

2011-04-16 @ 14:54:46
Postat av: GHU101

Tack! Kul att du gillar vår blogg!



* Vi kommer tillbaka till Sverige i sommar, efter examen i Tyskland. Exakt hur det kommer att se ut vet vi inte riktigt ännu. Det händer så mycket inom Försvarsmakten just nu att ingen kan ge besked med säkerhet ännu. Men vad vi har hört så blir det en höst på Malmen/FlygS, följt av en vår och termin 6 på OP tillsammans med vår yngrekurs, 217.QRZN! Vad som sker därefter är ännu inte sagt.



* Det vet vi inte heller. Ibland säger man inhyrd Jet Ranger, ibland Helikopter 15. Vi tar det med ro och får se, helt enkelt. Vilken helikoptertyp vi kommer att flyga på sikt i helikopterflottiljens krigsförband vet vi inte ännu. Men det bli antingen Helikopter 14, 15 eller 16.



* Det kan vi inte svara på, det beror helt på ekonomiskt läge, personaltillgång(tekniker, förare, osv.) vilket system man hamnar på och om man går mot någon form av insats. Dessutom har vi aldrig varit i kontakt med det dagliga arbetet på en helikopterdivision, så vi har egentligen inga bra referensramar att utgå ifrån!



* Just nu ser det tyvärr ganska dystert ut. Vid antagning får du generellt inte ha några synnedsättningar. Mer info finns på;



http://www.forsvarsmakten.se/sv/Jobba-har/Bli-officer/Funktioner/Luftstrid/Helikopterpilot/



Hoppas det var tillräckligt med svar på dina frågor, hojta till om det är något mer dun undrar över!



Ha det!

/GHU101

2011-04-18 @ 12:47:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0