First real flight!



Efter ungefär sju veckor i simulatorn var det så äntligen dags för oss att under förra veckan öppna dörrarna, ta på oss räddningsvästarna, kliva i de obligatoriska långkalsongerna och ta steget ut i den verkliga världen!

Självklart var det något vi verkligen såg fram emot och längtade till, men likväl var det tio stycken ganska spända helikopterelever som gick ut till plattan för att för första gången genomföra en verklig "pick-up" och flyga iväg ut till vårat verkliga "stage field"!

Veckan handlade egentligen mest om att göra samma saker som vi gjort i simualtorn, fast i en riktig helikopter. Hovra, taxa, starta, landa, flyga trafikvarv. Detta genomförde vi på ett utelandningsfält med grässtråk och tillhörande värmestuga, ett såkallat "Stage field", en bit utanför vår hemmabas. Man gör på det viset för att det därmed är enklare att få ett bra flyt i övningarna, genom att exempelvis inte behöva ta hänsyn till annan trafik än den egna klassens, att kunna mängdträna starter och landningar utan att flygledning behöver belastas, osv. Mer flygning för flygtiden, så att säga.

Att första gången dra i en riktig stigspak och känna hur vibrationerna tilltar, att helikoptern blir lättare på medarna och slutligen stiger upp till en hovring var oerhört speciellt. Detsamma går egentligen att säga om alla andra manövrar vi övade på under veckan. Vi har gjort allt i simulatorn och kan principerna, men allting är lite annorlunda i den verkliga helikoptern. Vissa saker är enklare i verkligheten, vissa saker är svårare. Något som definitivt skiljer sig åt är att man plötligt kan använda sin "mag-och-rump-känsla" på ett annat vis. Man känner mer vad helikoptern vill göra. Dessutom är det ju oceaner av skillnad i de yttre visuella refernserna, jämfört med simulatorns datorvärld.

Vissa av oss fick även prova på sina första autorotationer/forced landings innan vi gick på helgledigt. Att trycka stigspaken i mattan och dyka kontrollerat mot marken och göra rätt saker i rätt tid, samtidigt som kropp och mage åker berg- och dalbana kräver sin helikopterkadett!

Förra veckan hade vi, parallellt med ordinarie flygtjänst, även Avionics-tenta. Denna fick vi tillbaka redan igår. Alla blev godkända med goda marginaler och ännu en sten lyftes ur vår ryggsäck. När torsdagens tenta är klar kan vi pusta ut lite, innan checkflight-perioden tar vid om några veckor. Tempot är alltså fortsatt högt och kommer att så förbli under resten av vår tid på den tyska arméflygskolan!

Innevarande vecka har inletts lite haltande med får risigt väder för att skolflygtjänst ska vara möjlig. Det är ju självklart surt, när man väl har kommit igång vill man ju fortsätta. Men det ger oss samtidigt lite extra tid för studier inför Engineering-tentan på torsdag, fysträning och kanske lite bloggande...!

Och i veckan är det sex månader sen vi landade in på Hannovers flygplats för första gången.



Lite bilder från veckan som gick:

* Påväg mot ett av skolans stage fields.

* Starterna är alltid lika "spännande"!

* Vid verksamhet på ett stage field finns även räddningsstyrka och brandkår på plats.

* Att hovra i verkligheten är inte riktigt lika digitalt som i simulatorn...!

* Åtgärder vidtas efter första flygpasset. Efter en snabb kopp kaffe och bensträckning är det nästa elevs tur.

* Tummen upp!


Riktiga helikopter-hälsningar!

/ GHU 101

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0