...this is too fast!

Simulatorpass 36.
15:45, 08 November 2010.

Pilot: Bayrare
Co-Pilot: Hallänning
Helikoptertyp: Simulerad EC135
Flygningens art: Navigationsträning med hjälp av karta, kompass, stoppur, radiofyrar och ögon.
Höjd: 550ft GND, 1700ft MSL.
Läge: Syd-sydost HANNOVER.
LÄGE: Snart ganska hårigt.


Helikoptern har precis passerat över en mindre stad och närmar sig sin nästa brytpunkt, en vägkorsning.

Pilot: On my mark, turn to a new heading of 191 degrees.
Co-pilot: 191, roger.
P: Turn now, resetting clock, the leg lasted for 7 minutes, one minute more than estimated.
CP: Turning now, heading 191.
P: Alright, we will stay on this leg for 14 minutes, its 29 nautical miles long.
Co-pilot: Roger, 14 minutes, 29 miles.
P: Yes, and keep this heading of one niner one degrees.
CP: One niner one.

Terrängen i helikopterns nya färdriktning börjar att stiga och den halländska co-piloten som sköter framförandet av helikoptern drar stigspaken åt sig för att kunna följa terrängens höjning utan att understiga minimum safe height som ligger på 500 fot över marken.

P: We will soon see a power-line moving from left to right, and there should be a lake just right of it.
CP: Okey.

Den bayerska piloten låter sin co-pilot sköta spakarna, och är själv upptagen med att läsa kartan, göra bränsleberäkningar, titta ut i terrängen och kontrollera sina navigationsinstrument, radioapparater och flyginstrument.

P:
So, we had 256 kilos of fuel at the last turning point, we should have had 246 according to my estimations. We are 10 kilos above estimated.
CP: Roger, might come in hand... Ooohps, loosing visibility, clouds, going down to VMC-conditions!
P: Okay, continue below clouds on this heading.
CP: Unable, power lines ahead, steep turn right, right side is clear, turning right!
P: We are of track! Try to find the lake, from there we should be able to follow a creek to the south and see an Autobahn. It can lead us back to our next turning point!
CP: Yes, please deactivate the autopilot, it is working against my inputs!
P: Autopilot deactivated. Decrease airspeed to 90 knots, this is too fast.
CP: Roger, going to 90 knots.
P: There is the lake!
CP: I have the lake in sight.


Plötsligt har den ständigt stigande helikoptern gått in i molntäcket som visserligen inte ligger under kullens högsta topp, men väl under 500 fot. Helikoptern och besättningen är nu intryckta mellan kullarna och det låga molntäcket. Navigeringen blir svår då de inte kan flyga raka spåret och har för låg höjd för att få en bra överblick.

Som tur är hittar man fram till en sjö, som blir vägen ut ur den kniviga situationen. Även om piloten har suttit och planerat flygningen noga så är det viktigt att man kan göra snabba ändringar och justeringar utefter hur flygningen utvecklar sig. Det gäller för båda i besättningen att hålla tungan rätt i mun och försöka hålla isär alla siffror, värden och begrepp som kommer flygande. Det är tur att man har en kamrat vid sin sida, och att det finns simulatorer...!


Utbildningens andra VFR-skede har alltså kommit igång med kraft, vi har en tenta i Air Law imorgon, en tenta i Navigationsteori och en tenta i Meteorologi nästa vecka och varje kväll går åt till plugg eller förberedelser för morgondagens navigationspass i simulatorn. Just nu är vi ganska belastade, och våra skolåtaganden får gå före sådant som fysisk träning, fritid och annan lyx. Vi har viktigare saker för oss!



Aviate, navigate, communicate, administrate!

/GHU101


Kommentarer
Postat av: Magnus

Varför får ni inte flyga under 500 fot? Militära helikoptrar brukar ju flyga bara några meter över marken.

2010-11-18 @ 19:28:49
Postat av: Helikopterkadetterna

Hej Magnus!



Anledningen till att besättningen i det här exemplet inte fick gå under 500 fot är på grund av att flygordern som låg bakom det navigationspasset angav en "minimum safe height" på 500 fot GND(Det är även civil tysk minimum safe height). Givetvis får vi gå lägre om det krävs och det är angivet i flygordern. Att gå under hade varit att bryta mot denna order.



Som exempel flög några av oss idag pass, användandes 1:50.000-dels kartor och en minimum safe height angiven till 100 ft GND.



Slutligen måste ju också påpekas att den höjd militära helikoptrar flyger på udner uppdrag beror givetvis på det taktiska läget och den stridsteknik som helikopterbesättningen använder sig av i olika skeden av flygningen. Ibland kan det innebära en höjd på 10 ft GND, ibland 2000 ft GND.



Hoppas det var svar nog! =)



MVH

/Helikopterkadetterna



Så sent som idag hade våra pass en "minimum safe height"

2010-11-18 @ 21:54:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0