Förklaringar och förväntningar!






Ja, det har varit lite tyst härifrån ett tag nu. Efter att ha fått påtryckningar och små vänliga pikar från olika håll under de senaste veckorna så känns det som om det kanske kan kräva sina förklaringar!

Sedan några månader tillbaka genomgår vi utbildning i navigation och terrängflygning, som ni kunde läsa i det senaste inlägget. Nu har det hela flyttats ut från simulatorerna och in i verkligheten. Detta har gjort att den belastning som förvisso var hög men förutsägbar under simulatorfasen, har blivit av med den tillförlitlighet som väderinställningarna i simualtorn erbjuder, och fått verklighetens friktioner, i form av nordtyskt vinterväder, som ersättare.

Detta gör att det alltså är snudd på omöjligt för oss att veta vart nästa dags flygning kommer bära hän, om det blir någon alls. Vilket i sin tur medför att man måste ha en navigation planerad åt alla väderstreck, varje kväll innan man går och lägger sig, för att verkligen kunna genomföra det flygpass som kanske väntar under morgondagen. Har man då det tidiga flygtiden på morgonen, är tiden kort mellan frukost, briefing och take-off, vilket till och med har resulterat att de sista händerna på nav-planeringen ibland får läggas i baksits i helikoptern under gång, om man har tur och flyger passet efter sin "stick-buddy". Utöver detta skall teorilektioner betas av och tentor skrivas, och innan dess pluggas på (under kvällstid och efter navplanering är genomförd).

Detta medför alltså att ytterst lite tid och energi lämnas över för bloggande, träning, och annan liknande saft och bulle-verksamhet! ;-)  

Navigering är i övrigt oerhört kul och givande. Nu känns det som att man verkligen flyger, och man får göra och se en massa olika saker och platser, såsom olika arméflygbaser, större städer såsom Bremen, Berlin och Hamburg, röra sig i tätt trafikerade kontrollszoner på flygplatser som överstiger Arlanda i intensitet, flyga på 100 fots höjd längs tyska dalgångar och landa i olika skogsgläntor och avsatser! =)

Lite bilder från en av våra kameror, från något av våra flygpass:

Turbinerna varvar upp!

~ 400 fot, 120 knop!

Bremerhavens hamn på nära håll, uppenbarligen ett Europanav för bilexport och -import!

Förort till Hamburg.

Lite högre höjd.

Del av Hamburgs flygplats!

Vi tog en sväng förbi Dubai, eller var det Bremerhaven?

Ridgeline landing, håll tungan rätt i mun!


De kommande två veckorna kommer klassen delas upp i två omgångar, ena halvan kommer att stanna kvar här i Bückeburg och flyga mörkerflygningar, med och utan bildförstärkare (NVG). Den andra halvan kommer att bege sig några mil norrut, till en arméflygbas utanför staden Celle, och genomföra en veckas utbildning i "autorotation" på helikoptertypen BO-105, en annan än den EC-135 vi är vana vid. Efter första veckan byter vi plats med varandra och då också verksamhet!

Efter dessa två veckor närmar sig nästa "Checkflight", uppflygning, och det är med skräckblandad förtjusning som vi redan nu har börjat förbereda oss på det. Det innebär förvisso en stor prövning där det gäller att prestera när det gäller, men samtidigt ett stort steg närmare vårat gemensamma mål;

Helikoptervingarna!


Förhoppningsvis dröjer det inte lika länge till nästa gång ni hör av oss!

Moin!

/GHU 101


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0