Den instabila processen.

http://www.youtube.com/watch?v=HrsGM0PzQFo

Nya uppenbarelser om helikopterns värld:

En mycket god vän och kadettkamrat till oss, sade för inte så länge sedan att helikopterpiloten är det enda som står emellan en helt instabil process och totalt haveri. Idag fick vi förklarat för oss hur sant detta påstående kanske kan vara:  

Under de senaste lektionerna inom aerodynamik har vi gått igenom vad som händer med helikoptern och rotorbladen då man övergår från hovrande flygning till flygning med fart framåt. I något förenklat utförande så rör man styrspaken (cyclic control) framåt vilket gör att rotordisken också lutar så att en del av rotorns kraft trycker helikoptern framåt. Detta innebär även att man tappar lite lyftkraft och man måste därför öka lyftkraften genom att höja stigspaken (collective control). Så långt är allt ganska enkelt.  

När helikoptern väl börjar röra sig framåt så uppkommer dock ytterligare effekter. Fartvinden tillsammans med rotorns lutning gör följande med helikoptern. (I modeller där bladen snurrar motsols). 

-
Helikoptern kommer att vilja rolla åt höger på grund av att bladen, när de pekar bakåt, genererar mindre lyftkraft. Här kanske ni tänker att helikoptern borde luta bakåt om lyftkraften minskar på baksidan. Men här träder ett märkligt fenomen som kallas "Phase lag" in och gör att effekten verkställs först 90 grader senare, d.v.s. på helikopterns högra sida. Alltså kommer helikoptern vilja rolla 90 grader senare än man kanske först kan tro. Pilotens åtgärd blir då att föra styrspaken något åt vänster, för att kompensera för detta fenomen. 

-
Helikoptern kommer också att stegra sig. Detta beror på att de blad som åker båkat, med fartvinden, genererar mindre lyftkraft. Vid det här laget känner ni ju till lite om helikopterns konstigheter och har säkert redan räknat ut att eventuella effekter av denna minskade lyftkraft kommer att visa sig först 90 grader senare. Helt rätt, den minskade lyftkraften får först effekt då bladet pekar bakåt, vilket medför att helikoptern stegrar. Detta går givetvis också att undvika genom att röra styrspaken ytterligare framåt.

-
Helikoptern kommer också att börja stiga allt snabbare då farten framåt ökar men vi nöjer oss med detta för denna gång.


För att helikoptern skall kunna börja röra sig framåt behövs det alltså sammanfattningsvis, enligt teorin, att piloten först för styrspaken framåt, höjer stigspaken, för styrspaken ytterligare framåt och lite till vänster för att kort därefter sänka stigspaken.

Och då har man precis börjat sin flygtur och vi har kommit 5 sidor in i vår helikopterspecifika aerodynamikbok som är totalt 130+ sidor lång...



Ett citat från en av dessa sidor kan vara på sin plats innan kvällsstängning av studielitteraturen:

"In contrast to fixed-wing aircraft, helicopters have the characteristics of responding very complicatedly to control inputs."

Men vi har hopp om framtiden, det finns många före oss som klarat detta!


På återseende!

/Helikopterkadetterna


Kommentarer
Postat av: NEO

sure sucks down there..

Ni verkar ha det tungt grabbar. inte så mycket med själva plugget som med kosthållningen i deutschland. Bildbevis som är publicerat talar sitt entydiga språk och det verkar som om ni i framtiden åtminstone kommer få pigga maskiner eftersom pilotvikten är låg.

2010-04-19 @ 21:21:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0