Checkflight, Meteorologisk misär och bergsdrömmar.





De senaste två veckorna var vigda åt våra sista navigationsflygningar, vår andra Check flight i ordningen, och påföljande Solo flight. Vädret var riktigt uselt och det såg ut som att vi inte skulle hinna med ens våra uppflygningar inom angiven tid.

Men med lite vilja och dispans pga. det värdelösa vädret, så lyckades samtliga i klassen klämmas igenom varsin "Check", och alla klarade av det med goda resultat! Oerhört skönt, och nu kan vi snart bocka av VFR-skedet i utbildningen, för att snart inleda IFR-skedet, där vi ska lära oss att flyga med enbart instrument och radiokommunikation som hjälp.

Checkflighten är ett test av pilotaspirantens förmåga att navigera och flyga, bedöma bränsle- och tidsåtgång, flyga i kontrollzoner runt flygplatser, genomföra landningar i okänd terräng längs vägen, att hantera helikoptern i landningar och hovring på åskanter, lutande mark, osv. Dessutom kontrollerades förmågan att genomföra omplanering av flygrutten under gång, att hitta till tidigare okända punkter på kartan och att hantera olika sorters nödsituationer och tillbud.

Flygningen genomfördes på höjder från 500 fot över marken till under 100 fots höjd.

Man ska alltid ha snorkoll på vad man håller på med, men det gäller såklart att vara särskilt vass när man "checkas" med en inspektör i vänstersits som bedömer om du är lämplig för att få ett godkänt resultat och fortsätta med vidare utbildning.

Nåväl, vi klarade av vår andra checkflight och kan nu glädjas åt våra framgångar ett tag! =)

Sedan igår befinner vi oss i södra Tyskland, på en flygvapenbas i staden Kaufbeuren. Vi kommer befinna oss här i två veckor och genomföra en introduktionsutbildning i bergsflygning. Detta genomförs med fördel i anslutning till berg, och Alperna ligger alldeles runt knuten här nere!

Snart kommer vi förhoppningsvis kunna bjuda på lite intryck, bilder och filmsnutt(?) från våra alpflygningar!

(Det förutsätter förstås att vädret snäpper upp sig, både igår och idag har vädret varit riktigt uselt. Låt oss hoppas att vi inte får uppleva en repris av de senaste två veckorna...!)


GHU 101, leaving frequency!


Kommentarer
Postat av: Patrik

Tjenare...



Behöver hjälp med vart navigationsljusen sitter på en ec 135... Bygger nämligen en rc skala på svenska polis helikoptern... MEn har inte riktigt koll på vart dom två strobbarna sitter på sidan av kroppen..!



Nån som är villig att hjälpa mig?

har liksom stannat upp i mitt byggande :(



Mvh Patrik

2011-03-13 @ 14:15:08
Postat av: GHU 101

Hej, Patrik. Ursäkta sent svar. Tyvärr kan vi inte ge ett särskilt exakt svar, helt enkelt för att vi inte vet.



Det finns i alla fall en lampa på toppen av fenestronen. En på vardera "end plate" (De vertikala stabilisatorerna på stjärtbommen). Samt en på flygkroppen.



MVH



GHU 101.

2011-04-15 @ 13:14:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0