Lägesrapport från VFU-utland!




I dagarna börjar vi i Hörsaal 12, (Class 12) äntligen få åtnjuta lite av lyxen kallad "fritid", efter runt 3½ veckor med navigationsflygningar i simulatorn, teorilektioner och tentor. Alla tentorna innan jul är nu äntligen avklarade, och vi svenskar har åter visat oss dugliga genom att aldrig prestera under 93% på någon av tentorna. Vi ryggdunkar varandra!

All tid utöver den schemalagda tiden har gått åt till planering av nästa dags flygpass, och ibland har man kunnat klämma in tentaplugg. Det har varit mer regel än undantag med aktiva dagar som sträcker sig från 0600 till 2200(Uppstigning 0600, flygning förmiddag, teorilektioner eftermiddag till 1630, middag, och navigationsplanering/plugg efter middagen). Navigationsplaneringen går ju givetvis snabbare och snabbare för varje pass, men samtidigt blir flygningarna mer och mer avancerade, vilket gör att förberedelsetiden blir ungefär densamma.

Därför är det nu skönt att kunna återgå till lite ledig tid, med allt vad det innebär, såsom fysisk träning, ljugerier över en kopp kaffe, film-tittande och att ta igen förlorad sömn. Det känns nästan lite märkligt och ovant att ha tid att slå ihjäl, men på något vis lyckas vi även med det! =)

Navigationsfasen har genomförts med stegrande svårighetsgrad och med olika hjälpmedel, från karta-klocka-kompass, till radionavigering med hjälp av olika radiofyrar, "Navigation Management Systems" (GPS-baserat navigeringssystem i helikoptern), osv. Alla typer av flygsätt har tillämpats från flygning med både händer och fötter på spakarna, till Autopilot med alla olika sorters funktioner aktiva.

Navigationspasset avslutades med en 2½-timmes"flygning", innehållandes landningar på internationella flygplatser, terrängnavigering på 100 fot över marken, radionavigering på 1000 fot över marken, kartväxlingar mellan 1:250.000-1:100.000-1:50.000-skalor, väderförsämringar, omläggning av planerad rutt "under gång" och annat som man kan råka ut för vid en flygning. Man är lätt lite seg i skallen efter ett sådant pass, vilket kanske är förståeligt! Och snart ska vi göra allting igen, fast i en riktig helikopter, med riktiga instrument, på riktiga flygplatser och luftrum!

Men först så ska vi jobba oss igenom ett sista simulatorskede innehållandes nattflygning, med och utan hjälp av bildförstärkare(NVG). Det ska bli intressant!


Och det är mindre än en månad kvar till vad som kandiderar till att vara Flygvapnets mest välförtjänade jullov! =)


Always happy landings!

/GHU101


PS:


För övrigt noterar vi i GHU101 att man på forsvarsmakten.se har publicerat en artikel om NBG:s helikopterenhet där vår utbildning beskrivs på följande vis:

"...redan efter ett år kan man ha ett flygcertifikat i sin hand. Först och främst behöver man göra en militär grundutbildning, för att sedan påbörja helikopterutbildning. Grunderna i flygning lär man sig i Tyskland, medan man lär sig teknik och taktik hemma i Sverige. På bara två till tre år kan en utbildad helikopterpilot vara insatsklar."

Nåja, riktigt så är det ju inte, eller hur?

Enligt vår erfarenhet tar det ungefär 4½-5 år för oss att ta oss från skolstart till insatsklar helikopterpilot. Och inte heller erhåller man ett certifikat redan efter ett år. Då har man ju bara gjort 2 terminer på Karlberg. Vad vi vet kommer vi inte att erhålla något sorts "flygcertifikat" alls.

Rätt ska vara rätt.

DS.


PS2:

Något som däremot stämmer och som känns helt ok, ur vår synvinkel:

"...– Idag vill alla ha helikoptrar i sina insatser, men vi har inte tillräckligt med folk för det,..."

"...– Vi pensionerar piloter snabbare än vi utbildar nya, därför behöver vi rekrytera flera yngre piloter..."

Vill du tjänstgöra som flygande personal, med goda utsikter för mycket flygtid och skarpa insatser både här hemma och utomlands?

Sök till helikoptervapnet i allmännhet och helikopterpilot i synnerhet. Så som vi gjorde för inte allt för länge sen!

DS2.


Kommentarer
Postat av: PUF-KC

Ryggdunkar även från Sverige! Här pågår rekryteringen av nya hkp-piloter för fullt. I bästa fall har vi inom kort fyra f.d. fixwingpiloter i helikopterspåret. Det tycks ju som om de kommer att få en hel del att göra där nere i Tyskland, även om de redan är utbildade piloter...

Tack för en bra blogg!

2011-01-11 @ 21:02:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0